Belangrijke informatie en tips voor een onbezorgde vakantie! (F.A.Q.)

Deel 1: Mijn reservering

Deel 2: Mijn betaling

Deel 3: Mijn boekingsaanvraag

Deel 4: Mijn online boeking lijkt niet te zijn gelukt

Deel 5: Kan ik mijn boeking wijzigen

Deel 6: Onderweg naar de camping

Deel 7: Wat heb ik nodig bij aankomst op de camping

Deel 8: Op de camping

Deel 9: De accommodatie

Deel 10: Voor uw vertrek naar huis

Deel 11: Alweer uitkijken naar volgend jaar!

Deel 12: Ik ben niet helemaal tevreden over mijn verblijf

Deel 1: Mijn reservering

Wat gebeurt er na mijn reservering via de website?

Hartelijk dank voor uw reservering! U ontvangt van ons direct na uw reservering een eerste bevestiging dat uw reservering of boekingsaanvraag in goede orde is binnen gekomen. Wij dienen altijd nog een extra handmatige check uit t voeren. Zodra dit is gebeurd, ontvangt u van ons uw definitieve reisovereenkomst/factuur. Pas dan kunt u aanvullende zaken gaan regelen zoals bijvoorbeeld uw vliegtickets. Voor de procedure bij een boekingsaanvraag verwijzen we u graag naar het item “uw boekingsaanvraag”.

Is mijn boeking dan niet meteen 100 % bevestigd?

Al de accommodaties op onze website zijn van verschillende partner organisaties, wij hebben geen eigen accommodaties. Met heel veel partners hebben we een directe koppeling en zou uw reservering meteen bevestigd kunnen worden. Echter dienen we altijd handmatig enkele checks te doen, bijvoorbeeld of het gaat om een boeking voor een gezin of voor een groep jongeren. Deze laatste kunnen wij namelijk haast nooit accepteren. Nadat wij deze checks hebben uitgevoerd ontvangt u, uw reisovereenkomst/factuur en is uw reservering bevestigd. Met enkele partners hebben we geen directe koppeling en dienen we de beschikbaarheid te dubbel checken alvorens we u de reservering kunnen bevestigen. Zeker in drukke tijden is deze extra check heel belangrijk. De accommodaties worden namelijk via diverse websites aangeboden en hoe zorgvuldig wij en onze partners hier ook mee omgaan, het komt in uitzonderlijke gevallen voor, dat iemand u net voor is geweest en dat de accommodatie er toch niet is. Vandaar dat wij deze extra check in hebben gebouwd. U krijg t dus pas de bevestiging als wij deze ook hebben van onze partner organisatie. Dit is doorgaans nog dezelfde dag als u tijdens kantooruren reserveert of uiterlijk de volgende dag als u buiten kantooruren reserveert. (let op deze procedure geldt niet bij boekingsaanvragen, zie hiervoor het item “uw boekingsaanvraag”)

Ik wil diverse campings combineren

Wat leuk dat u rond wilt gaan trekken, dat is natuurlijk mogelijk (rekening houdend met de wisseldagen en het minimumaantal te verblijven nachten op de betreffende campings). Omdat wij met verschillende partners samen werken, kan dit bij ons niet onder één reservering worden ondergebracht. De verschillende campings dienen in afzonderlijke reserveringen gemaakt te worden. Neem u gerust contact met ons op in dergelijke gevallen.

Ik wil meer dan één accommodatie op dezelfde camping reserveren 

Gezellig dat u met meerdere gezinnen op reis gaat! De verschillende accommodaties dienen ieder afzonderlijk te worden ingeboekt. In het veld opmerkingen kunt u ons laten weten dat u samen reist. In de meeste gevallen kunnen we een wens voor u toevoegen dat u graag naast elkaar wilt verblijven. We kunnen u niet garanderen dat deze wens ook gehonoreerd kan worden. . Een enkele aanbieder biedt de mogelijkheid om een naast elkaar garantie bij te boeken. Deze kost € 30 per stacaravan en daarmee krijgt u de garantie dat u naast, tegenover of achter elkaar staat. Er staat dan nooit een stacaravan tussen de beide stacaravans. Als de naast elkaar garantie bij uw accommodatie mogelijk is, dan komt u deze tegen onder de extra’s tijdens het boekingsproces. 

Ik reis samen met een groep(je) jongen mensen. Mag dit? 

Veel van onze aanbieders accepteren geen reserveringen van groepen jongeren. Zelfs een groepje van 2 kan geweigerd worden vanwege het familiaire karakter van de reizen die zij aanbieden. We kunnen op deze plek niet echt een leeftijd neerzetten tot welke deze regel geldt. De ene aanbieder houdt daarbij 21 aan, maar er zijn ook aanbieders die geen jongeren accepteren onder de 25 jaar. We zullen in dergelijke (twijfel) gevallen altijd contact zoeken met de aanbieder om te verifiëren of zij uw reservering accepteren. 

Ziet de accommodatie op de website er ook precies zo uit? 

De foto’s op onze website zijn er om u een algemene impressie te geven van de betreffende accommodatie.  De foto’s zijn niet altijd op de camping genomen die u aan het bekijken bent. Uiteraard beschikt de accommodatie over de faciliteiten zoals beschreven op onze site. De foto’s kunnen echter afwijken.

Kan ik ook op andere dagen aankomen dan vermeld op de website? 

Op onze website ziet u alle mogelijke reisduren en aankomstdagen op een rij. Campings en aanbieders hebben vaak vaste aankomstdagen en ook vaak een minimumaantal nachten wat u dient te verblijven. Dit wisselt per aanbieder en ook per seizoen. 

De beschikbare aankomstdagen komen mij niet goed uit

Stel u kunt op de camping van uw keuze uitsluitend op zaterdag aankomen, maar u wilt of kunt uitsluitend op zondag aankomen. In veel gevallen is dit mogelijk, echter dient u dan wel vanaf zaterdag te betalen (een nacht extra dus). We dien dit wel altijd vooraf voor u na te vragen. Niet alle aanbieders bieden deze mogelijkheid.

Toen ik gisteren dezelfde accommodatie bekeek, was deze anders geprijsd

Dit kan gunstig voor u uitpakken, maar soms ook niet. Enkele van onze aanbieders werken met flexibele prijzen, zij laten hun prijs afhangen van de vraag en het aanbod. Het kan dus voorkomen dat de prijs lager wordt, maar het kan ook even zo vaak voorkomen dat de prijs hoger wordt.

Tot wanneer geldt de vroegactie? 

Onze vroegboekactie waarbij u de gelegenheid krijgt om gratis te wijzigen en annuleren en waarbij u gebruik kunt maken van de vaste klantenkorting loopt tot 31 januari van het jaar waarin u reist. De voorwaarden met betrekking tot deze actie kunt u vinden op de homepage van onze website, zo lang de actie geldig is. Het is zeker de moeite waard om gebruik te maken van onze vroegboek actie. U loopt geen risico tot en met 31 januari van het jaar waarin u reist. U mag immers tot die datum gratis wijzigen maar ook annuleren (zonder opgaaf van redenen)!

Welke kortingen zijn er? 

Aanbieders van accommodaties hebben vaak leuke vroegboekkortingen deze lopen op diverse data af. Bij de één is de korting geldig tot 1 december, bij een ander bijvoorbeeld tot 1 maart. Ook gelden er soms 14 =7 of 7= 6 kortingen. Van alle kortingen die de aanbieder ons geeft, laten wij u natuurlijk mee profiteren!  Wij bieden u graag hele mooie reizen voor de scherpst mogelijke prijzen. De prijs op onze website is altijd inclusief alle lopende kortingen. Ziet u geen korting, dan geldt er helaas geen korting (meer).

Kan ik bij u ook terecht voor een lastminute?

Door de grote vraag naar stacaravans en bungalowtenten is het vaak voordeliger om gebruik te maken van de diverse vroegboekacties . Er zijn vaak weinig lastminute aanbiedingen, vooral in het hoogseizoen zijn deze er vrijwel niet. De populaire campings zitten al zo vroeg vol, dat er geen lastminute kortingen meer gegeven worden. U kunt natuurlijk altijd onze website in de gaten houden, als er lastminutes zijn, kunt u ze daar terugvinden!

Deel 2: Mijn betaling

Hoeveel bedraagt de aanbetaling? 

De aanbetaling bedraagt 30 % van uw reissom. De aanbetaling dient u binnen 3 dagen na boeking te voldoen. Boekt u een reis binnen 8 weken voor aankomst, dan dient de gehele betaling meteen te worden voldaan. Er geldt in dat geval geen aanbetaling. Boekt u, uw reis tijdens onze vroegboek actie dan bedraagt de eerste aanbetaling slechts 75 euro ! De aanbetaling van 30 % volgt dan op datum dat de vroegboek actie afloopt.

Wanneer dien ik mijn restbetaling te voldoen? 

De restbetaling dient 8 weken voor uw aankomstdatum bij ons binnen te zijn. Bij een boeking binnen 8 weken voor aankomst, dient de gehele reissom in 1 keer bij boeking te worden voldaan. 

Welke betalingstermijn wordt er gehanteerd? 

Voor alle reserveringen buiten 8 weken voor aankomst hoeft u niet meteen een betaling te voldoen tijdens het boekingsproces. U ontvangt uw boekingsovereenkomst/ factuur en heeft tot 3 dagen na het maken van uw reservering om de aanbetaling van 30% van uw reissom te voldoen. De restant betaling dient u 8 weken voor uw aankomstdatum aan ons te voldoen. Deze termijnen kunt u ook terugvinden op uw boekingsovereenkomst. Boekt u een reis binnen 8 weken voor uw aankomstdatum dan dient u de betaling tijdens het boeking proces meteen in zijn geheel te voldoen. 

Ik heb mijn (aan)betaling gedaan en krijg toch steeds een herinnering 

Ons reserveringssysteem stuurt automatisch herinneringen uit als er gesignaleerd wordt dat er een (aan) betaling open staat. Dit kan het geval zijn als u bijvoorbeeld 1 euro te weinig heeft aanbetaald en u zelf had bedacht die extra euro over te maken middels de restantbetaling. Hoe klein het bedrag ook is u zult hiervan altijd een herinnering ontvangen, neemt u gerust contact met ons op in een dergelijk geval. We denken graag met u mee.

Hoe lang duurt de verwerking van mijn betaling

In de meeste gevallen wordt de betaling  uiterlijk 1 werkdag na het ontvangen van uw betaling verwerkt. Indien u  op vrijdag of in het weekend uw betaling heeft voldaan, dan zal deze op uiterlijk de eerst volgende werkdag na ontvangst worden verwerkt.

Mijn betalingstermijn is verstreken, wat nu?

Dit kan iedereen gebeuren en daar hebben we begrip voor. Neemt u contact met ons op, dan bespreken we samen de mogelijkheden. 

Ik heb een herinnering ontvangen

We zullen u altijd 2 betalingsherinneringen sturen alvorens wij overgaan tot het annuleren van uw reservering. Ook proberen wij telefonisch contact met u te krijgen om de openstaande betaling met u te bespreken. Krijgen we echter geen enkele reactie en blijft uw betaling uit, dan zijn we genoodzaakt uw reservering te annuleren en de daarvoor geldende kosten aan u door te belasten. Betreft het een lastminute reservering, dan is er vaak te weinig tijd voor de 2 genoemde herinneringen en zullen we bij het uitblijven van een betaling direct contact met u opnemen. Ook in dit geval zullen we de reservering annuleren als de betaling uitblijft en zijn de annuleringskosten voor uw rekening. We gaan er natuurlijk van uit dat dit alles niet nodig.

Kan ik een betalingsregeling treffen?

We dienen dit per verzoek intern te bespreken. Onder bepaalde voorwaarden is dit soms mogelijk. Neemt u hierover contact met ons op, wij zullen de mogelijkheden met u doornemen.

Welke betalingsmogelijkheden zijn er?

U kunt bij ons betalen via een bankoverschrijving of via uw persoonlijke portal. U kunt inloggen in uw persoonlijke portal met uw boekingsnummer en uw klantnummer. Vervolgens kunt u via Ideal of middels uw creditcard (Visa en Mastercard) uw betaling voldoen.

Deel 3: Mijn boekingsaanvraag

Wat houdt een boeking op aanvraag in?
Dit betekent dat de accommodatie niet meer op voorraad beschikbaar is. Wij nemen contact op met de aanbieder van uw accommodatie om een extra accommodatie aan te vragen. Dit duurt doorgaans 2 tot 3 werkdagen. Is de accommodatie beschikbaar dan is het meteen een definitieve reservering. U ontvangt dan van ons een boekingsovereenkomst welke tevens dient als factuur. Is de accommodatie niet beschikbaar dan komt uw reservering te vervallen en kijken we met u mee naar andere mogelijkheden. We zullen u hierover telefonisch of per e-mail informeren.

Kan ik een boekingsaanvraag annuleren?
Dit is in principe mogelijk, zolang wij nog geen antwoord hebben ontvangen van de aanbieder. Zodra wij een positief antwoord hebben ontvangen, is het een definitieve reservering en kan deze niet meer zonder kosten worden geannuleerd.

Is het mogelijk om een lopende aanvraag te wijzigen? 
Een lopende aanvraag is te wijzigen, zolang er nog geen antwoord van de aanbieder is. U dient hierover altijd contact met ons op te nemen. Het kan immers zo zijn, dat wij al een antwoord hebben ontvangen, maar nog niet de gelegenheid hebben gehad om u te informeren.

Kan ik een informatieve aanvraag indienen? 
Dat is helaas niet mogelijk. De afspraak met onze partners is dat we uitsluitende aanvragen indienen als de boeking definitief gemaakt mag worden. Dit doen we om verwarring, overboekingen of no shows te voorkomen. Het is in ieders belang dat we dit niet doen, ook en vooral het uwe.

Deel 4: Mijn online boeking lijkt niet te zijn gelukt

Ik vul alle gegevens in op de website maar ik kom niet verder

Soms komt het voor dat u ziet dat een accommodatie beschikbaar maar is, maar toch lukt het niet om deze vast te leggen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Soms is het zo dat de accommodatie net is weg geboekt, in dat geval hebben twee boekingen elkaar gekruist. De accommodatie is vastgelegd voor degene die het boekingsproces het snelst heeft doorlopen. Helaas is de accommodatie dan niet meer beschikbaar voor u. Een andere oorzaak kan zijn, dat de website herkent dat er te veel gasten zijn ingeboekt, of dat de kinderen te “oud” zijn om gebruik te kunnen maken van het bovenste bed in het stapelbed.  Neemt u in dergelijke gevallen altijd contact met ons op, we kijken graag met u mee en helpen u graag verder.

Ik wilde online reserveren maar nu lijkt de accommodatie niet meer beschikbaar te zijn 

Dit kan voorkomen. De accommodaties uit ons aanbod worden via diverse kanalen aangeboden. Soms komt het voor dat u net te laat bent en de accommodatie wordt weg geboekt terwijl u nog uw gegevens aan het invullen bent. Het kan echter ook zo zijn, dat u de accommodatie al had aangeklikt en deze “als pending” in het systeem van de aanbieder blijft “hangen”. In dit geval komt de accommodatie na ongeveer een half uur tot een uur weer als zijnde beschikbaar in beeld. Bij twijfel kunt u altijd contact met ons opnemen.

Ik ontvang geen ontvangstbevestiging 

Heeft u al in uw spam mailbox gekeken? Soms komt het voor dat onze bevestigingen daarin terecht komen. Is dit niet het geval, neemt u dan zo spoedig mogelijk contact met ons op. U kunt ons bereiken van maandag tot vrijdag van 09:00 tot 17:30 uur en op zaterdag van 10:00 tot 16:00 uur.

Ik ontvang geen reisovereenkomst/factuur 

Na ontvangst van de eerste voorlopige ontvangstbevestiging kan er enige tijd verstrijken voordat u de definitieve reisovereenkomst/factuur ontvangt. Zeker als u de reservering buiten kantooruren maakt. Heeft u de reservering in het weekend gemaakt, dan zult u de definitieve reisovereenkomst/ factuur op maandag ontvangen. Maakt u de reservering van maandag tot vrijdag in de avond, dan zult u deze de volgende dag ontvangen. Maak u de reservering tijdens kantooruren, dan zult u in de meeste gevallen de reisovereenkomst/factuur nog dezelfde dag ontvangen. Op nationale feestdagen ontvangt u de reisovereenkomst/ factuur op de eerstvolgende werkdag. Tip: check voor de zekerheid uw spam mailbox! Neemt u bij twijfel gerust contact met ons op.

Deel 5: Kan ik mijn boeking wijzigen?

Zijn er kosten verbonden aan het wijzigen van een reservering? 

Dat dient per situatie bekeken te worden. Doordat wij met veel verschillende partners samenwerken, dient een wijziging plaats te vinden binnen het aanbod van de oorspronkelijk “gekozen” partner. Als de reissom hoger wordt, kan er meestal gewijzigd worden binnen het aanbod van de partner. Als de reissom lager wordt, dienen er vaak annuleringskosten betaald te worden over het verschil tussen de oorspronkelijke en de nieuwe reissom. De hoogte van deze annuleringskosten hangt af van het tijdstip waarop u wijzigt. Hoe dichter bij de aankomstdag hoe hoger de kosten zijn. Volgens onze voorwaarden mogen er per wijziging € 27,- wijzigingskosten in rekening worden gebracht. Indien u een boeking wilt wijzigen naar het aanbod van een andere partner zal de wijziging worden gezien als een annulering, hiervoor gelden de dan geldende annuleringskosten. Neemt u gerust contact met ons op als u uw boeking wilt wijzigen.

Hoe wijzig ik mijn boeking?

Hiervoor dient u per e-mail contact met ons op te nemen. Wij zullen vervolgens contact met u opnemen om de mogelijkheden en gevolgen van de wijziging met u door te nemen.

Kan ik de reizigers wijzigen?

De hoofdboeker van de reservering kan de medereizigers wijzigen, dit dient per e-mail te geschieden. Het is hierbij wel van belang dat de hoofdboeker, de hoofdboeker blijft. 

Tot wanneer kan ik mijn boeking wijzigen?

Dit is per partner verschillend en hangt ook af van de soort wijziging. Neemt u in het geval van een wijziging contact met ons op, wij informeren u graag over de mogelijkheden.

Kan ik kiezen om mijn boeking over te dragen aan een ander gezin?

Als beide gezinnen hier per e-mail toestemming voor geven, dan is dit in veel gevallen mogelijk. We zullen dit per geval voor u na moeten vragen bij de betreffende partner. In veel gevallen zullen ze hier echter aan mee werken. U dient in een dergelijk geval wel onderling zelf zorg te dragen voor de eventueel al betaalde reissommen.

Deel 6: Onderweg naar de camping

Wat heb ik nodig tijdens mijn reis?

Wat u in ieder geval nodig heeft is goede zin! Daarnaast dient u te beschikken over een geldig paspoort of identiteitskaart voor alle reizigers. Check goed voor vertrek wat de verschillende landen waar u doorrijdt voor eisen stellen aan uw auto, aan de uitrusting van uw auto en de benodigde documenten. In veel landen zijn vignetten verplicht, deze kunt u in de meeste gevallen vooraf kopen bij de ANWB. Denk ook aan veiligheidshesjes en een blaastest (in sommige landen dient u deze bij u te hebben). Zorg ervoor dat u weet hoe u uw verzekering kunt bereiken in geval van nood. Neem polisnummers en contactgegevens mee. Laat u goed informeren.

Ik loop vertraging op, moet ik dit melden?

Op uw voucher kunt u terugvinden tussen welke tijden u aan kunt komen op de camping. Lijkt het erop dat u dit niet gaat halen, neem dan altijd contact op met de camping. Op uw voucher kunt u het logo terugvinden van de aanbieder van uw accommodatie. Vermeld de naam van uw aanbieder aan de telefoon, dit voorkomt verwarring. In sommige gevallen staan de nummers van de medewerkers van de aanbieder op uw voucher, belt u in een dergelijk geval dit nummer. 

Ik heb pech onderweg

Hopelijk heeft uw verzekeraar u goed geholpen en kunt u weer snel op weg. De medewerkers op de camping verwachten dat u aankomt op de afgesproken dag, gaat dit niet lukken, stel hen dan op de hoogte. Het is belangrijk dat men weet dat u wellicht op een andere dag aan gaat komen, zij zorgen er dan voor dat uw accommodatie beschikbaar blijft voor u. Heeft u moeite om de camping te bereiken, neem dan gerust contact met ons op, wij helpen u graag.

Heb ik bij een vertraagde aankomst recht op restitutie?

Als u door omstandigheden 1 of meerdere dagen later aankomt op de camping, kunnen wij geen restitutie verlenen op uw reissom. Als u een annuleringsverzekering heeft, dan kan het zijn dat deze wel een vergoeding biedt als het gaat om een verzekerde gebeurtenis.

Deel 7: Aankomst op de camping

Wanneer ontvang ik mijn voucher?

U ontvangt uw voucher per email zodra de gehele betaling bij ons is verwerkt. In sommige gevallen is dit technisch niet mogelijk en ontvangt u de voucher uiterlijk 4 weken voor uw aankomst. Bij lastminute reserveringen ontvangt u de voucher meteen na verwerking van uw betaling. Dit voucher dient u uit te printen en af te geven bij het inchecken. 

Geldige reisdocumenten?

U dient van alle reizigers een geldig paspoort of ID kunnen overleggen bij het inchecken. Soms houdt men deze 1 of meerdere dagen in bewaring. Ondanks de vele bezwaren houden veel campings hier toch nog aan vast. Een tip kan zijn, om zelf alvast kopieën van uw identiteitsbewijzen mee te nemen waarop het BSN-nummer en de pasfoto zijn doorgekruist. Op het kopietje kunt u dan de datum noteren en voor wie deze kopie is bedoeld. Ook zijn er speciale hoesjes te koop die ervoor zorgen dat het BSN-nummer niet zichtbaar zijn. Het blijft echter een terugkerend gegeven dat sommige campings uw paspoort en/of ID achterhouden als een soort borg. Wellicht kunt u proberen om een borg af te geven als blokkering op uw creditcard om te voorkomen dat men uw paspoort/ID in bewaring houdt. U bent zelf verantwoordelijk voor het in het bezit hebben van de juiste documenten. Denkt u daarbij ook aan de benodigde vignetten in de landen waar u doorheen reist.

Kan ik op elk gewenst tijdstip aan komen?

Meestal kunt u de accommodatie na 15:00 uur of 16:00 uur betrekken. Het juiste tijdstip staat op uw voucher. U kunt vaak al wel eerder gebruik maken van de faciliteiten op de camping, informeert u hiernaar bij onze medewerkers. Houdt er rekening mee dat op sommige campings de siësta in acht wordt genomen. Met name op Italiaanse campings kunt u soms op bepaalde tijden rond het middaguur geen gebruik maken van het zwembad. Ook andere faciliteiten zijn niet of in mindere mate beschikbaar en zelfs de slagboom gaat dan niet open. U kunt dan op deze tijdstippen de camping niet op of af. Komt u na de laatstgenoemde tijd op de camping aan, geeft u dit dan door aan de camping. Bij aankomst zal de bewaking u verder helpen.

Deel 8: Op de camping

Wie is mijn aanspreekpunt ter plaatse?

U heeft bij ons een accommodatie gereserveerd op de camping van uw keuze. De accommodatie is eigendom van de camping of van één van onze zorgvuldig geselecteerde partners. Op uw voucher kunt u zien, wie in uw geval de aanbieder van uw accommodatie is. Zij zijn uw eerste aanspreekpunt op de camping en helpen u met al uw vragen.  Op de camping zijn geen medewerkers van Allcamps aanwezig. 

Huisdieren op de camping

Of huisdieren wel of niet zijn toegestaan op de camping, kunt u terugvinden op onze website bij de camping van uw keuze. Als een hond is toegestaan op de camping, wil dit niet altijd zeggen dat de hond overal welkom is op de camping. Vaak zijn er speciale stukken aan zee, waar honden mogen zwemmen, dit is vaak zo in Kroatië. Op de overige plaatsen is dit dan niet toegestaan. Ook zijn honden vaak niet toegestaan in restaurants en bij andere faciliteiten op de camping. In veel accommodaties zijn honden niet toegestaan, het is dus niet altijd zo, dat als de hond op de camping is toegestaan dat deze ook in de accommodatie mag. Bij de accommodaties op onze website staat steeds aangegeven of een hond wel of niet is toegestaan in de betreffende accommodatie.

Mag ik een bijzettentje plaatsen?

Dit is in sommige gevallen toegestaan. Informeert u bij één van onze medewerk(st)ers of het is toegestaan bij de accommodatie die u heeft gereserveerd. Soms weten we dit uit ervaring en soms moeten we dit even voor u navragen. Als het is toegestaan, mag dit bijzettentje niet gebruikt worden om de maximale bezetting te overschrijden. Het bijzettentje mag (als het is toegestaan) maximaal 2 x 2 m zijn.

Kan ik mijn auto bij de accommodatie parkeren?

Dit kan in veel gevallen, maar kan lang niet altijd. In sommige gevallen dient u de auto te parkeren in de daarvoor bestemde parkeervakken in de buurt van uw accommodatie. Ook kan het zo zijn dat de camping autovrij is en dat u de auto dus op de centrale parkeerplaats van de camping dient te parkeren. Het parkeren van een tweede auto of boottrailer is veelal tegen betaling op de centrale parkeerplaats van de camping of soms zelfs buiten de camping. Reist u met twee auto’s of heeft u een trailer of aanhangwagen bij, informeer dan bij ons naar de mogelijkheden.

Kan ik een voorkeur opgeven voor een bepaalde ligging op de camping?

Bij de meeste van onze aanbieders is het mogelijk om een voorkeur op te geven. Echter niet bij allemaal. Een voorkeur blijft altijd een wens en kan dus niet worden gegarandeerd. Een enkele aanbieder biedt de mogelijkheid om een naast elkaar garantie bij te boeken. Deze kost ca. € 30 per accommodatie en daarmee krijgt u de garantie dat u naast, tegenover of achter elkaar staat. Er staat dan nooit een stacaravan tussen de beide stacaravans. Als de naast elkaar garantie bij uw accommodatie mogelijk is, dan komt u deze tegen onder de extra’s tijdens het boekingsproces. 

Wat is de ligging van mijn accommodatie op de camping?

Wij beschikken over heel veel plattegronden waarop de accommodaties van onze partners te vinden zijn. Vraagt u er gerust naar voor of na het maken van uw reservering, we mailen de juiste plattegrond graag naar u door. De plattegronden zijn altijd onder voorbehoud, het komt namelijk wel eens voor, dat accommodaties worden verplaatst gedurende de wintermaanden of in het voorjaar.

Kan ik in mijn accommodatie gebruik maken van de WIFI van de camping?

Dit is heel vaak niet het geval. Tot nu toe hebben we 1 partner die een luxe stacaravan aanbiedt met een eigen wifinetwerk, behoudens storingen heeft u hier dus de beschikking over een eigen wifinetwerk. Dit zal echter nooit de snelheid en kwaliteit zijn die u veelal thuis gewend bent. In alle andere gevallen is er meestal geen of beperkt bereik in de accommodaties. Onze ervaring is dat het wifi bereik op de camping vaak erg minimaal is, houdt u hier alstublieft rekening mee.

Ik heb weleens gehoord dat er op campings faciliteiten dicht zijn tussen de middag?

Dat komt soms voor inderdaad! Houdt er rekening mee dat op sommige campings de siësta in acht wordt genomen. Met name op Italiaanse campings kunt u soms op bepaalde tijden rond het middaguur geen gebruik maken van het zwembad, ook andere faciliteiten zijn niet of in mindere mate beschikbaar en zelfs de slagboom gaat dan niet open. U kunt dan tijdens de siësta de camping niet op of af.

Zijn alle faciliteiten beschikbaar in het voor- en naseizoen?

Vaak zijn in het voor- en naseizoen de faciliteiten op de camping beperkt beschikbaar. Dit hangt vaak ook sterk af van het weer en de bezettingsgraad op de camping. Het is zeker niet altijd zo dat als de camping open is, het zwembad ook te gebruiken is. De camping heeft het recht om faciliteiten in het voor- en naseizoen te sluiten. Ook de animatie kan in die periodes heel beperkt of zelfs helemaal niet aanwezig zijn. Reist u in het voor- of naseizoen en zijn er faciliteiten die voor u erg belangrijk zijn, neem dan contact met ons op. Wij zullen proberen na te gaan of deze beschikbaar zijn in de periode dat u reist. Maar zelfs dan kan het soms voorkomen dat een camping later een faciliteit opent of eerder sluit in verband met de weersomstandigheden.

Mag iedereen van het gezin vrij gebruik maken van de zwembaden en de glijbanen?

Op sommige campings geldt er een toeslag voor het gebruik van de (binnen-)zwembaden en glijbanen. Ook geldt er vaak een minimumleeftijd of -lengte voor het gebruik van de zwembaden en de glijbanen. U dient te allen tijde de instructies van de badmeester of campingmedewerkers op te volgen. Ook komt het soms voor dat zwembaden en of glijbanen gesloten zijn tijdens de siësta.

Ik wil graag een rustige plek op de camping in het hoogseizoen

Dat is op grote campings vrijwel onmogelijk! Kiest u voor een kleine rustige camping, dan geven we deze wens graag voor u door. Heeft u gekozen voor een grote camping, dan wordt dit een onmogelijke opgave. In het hoogseizoen zijn de accommodaties op de grote campings helemaal volgeboekt, wat betekent dat er op een camping met 2000 plaatsen al gauw zo’n 8000 mensen aanwezig zijn en van de faciliteiten gebruik maken. U zult begrijpen dat een rustig plekje dan niet echt voorhanden is. Bent u op uw rust gesteld, kiest u dan alstublieft voor een kleine camping, zodat u kunt genieten van een heerlijke vakantie.

Door omstandigheden moet ik mijn reis afbreken, heb ik recht op restitutie?

Wat ontzettend vervelend dat u eerder naar huis moet afreizen. We kunnen u geen restitutie verlenen over niet genoten nachten. Als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten dan kunt u bij uw verzekeraar informeren of het wellicht gaat om een verzekerde gebeurtenis.

Kosten ter plaatse

Ter plaatse dient u nog een borgsom te betalen, deze krijgt u terug als u de accommodatie in goede staat achterlaat. De medewerkers ter plaatse voeren een check uit aan het einde van uw verblijf om te bepalen of u uw borg volledig retour krijgt. In sommige gevallen is de eindschoonmaak verplicht ter plaatse door u te voldoen. Informatie hierover kunt u teruglezen op onze website bij de door u geboekte accommodatie. Toeristenbelasting dient u in bijna alle gevallen ter plaatse te voldoen, de hoogte hiervan wisselt per camping en soms zelfs per seizoen. We kunnen over de hoogte van de toeristenbelasting geen uitspraken doen, de lokale overheid bepaalt de hoogte en voor wie deze geldt. Vaak hoeven kinderen tot een bepaalde leeftijd namelijk geen toeristenbelasting te betalen. Voor sommige faciliteiten op de camping geldt een toeslag, denk daarbij bijvoorbeeld aan het gebruik van een waterfiets, de trampolines of de pingpongtafel. Met name in Kroatië dient u er rekening mee te houden dat activiteiten op de camping vaak zijn uitbesteed aan derden en dat er daardoor kosten voor in rekening worden gebracht. In een enkel geval dient er een entreeprijs betaald te worden voor het gebruik van het zwembad. Op grotere campings dient u vaak een campingarmbandje aan te schaffen waarmee u toegang krijgt tot de diverse faciliteiten of gewoon om u zelf te kunnen identificeren op de camping. We hebben geprobeerd om de meest voorkomende soorten kosten ter plaatse voor u op een rij te zetten. Het kan echter voorkomen dat de campings gedurende het seizoen hun voorwaarden veranderen, wij hebben hier geen invloed op.

Deel 9: De accommodatie

Is er een verplichte borgsom?

Ter plaatse op de camping betaalt u inderdaad een borgsom, de hoogte hiervan wisselt per aanbieder. Op uw voucher kunt u de hoogte van de borgsom terugvinden. Soms kunt u deze per creditcard betalen, maar in de meeste gevallen zal deze contant betaald moeten worden. U betaalt deze aan de contactpersoon van de aanbieder van uw accommodatie, dit kan dus de camping zijn of één van onze partners. De contactpersoon ter plaatse voert de eindcontrole uit op uw vertrek dag, als u de accommodatie in goede orde achterlaat, ontvangt u de borg in zijn geheel terug.

Zijn huisdieren toegestaan in de accommodaties?

Op onze website kunt u informatie teruglezen of een huisdier is toegestaan in de accommodatie van uw keuze. Soms is een huisdier wel toegestaan op de camping, maar niet in de accommodatie. We accepteren in zulke gevallen geen reserveringen met een huisdier, het is immers niet wenselijk (en ook niet toegestaan door de aanbieder van uw accommodatie) dat uw huisdier tijdens de vakantie op uw terras of veranda moet verblijven. Als een huisdier op de camping en in de accommodatie is toegestaan, dan kunnen we uw huisdier toevoegen aan uw reservering. Bij sommige aanbieders, dienen we dit voor u aan te vragen, we moeten dan wachten op toestemming van de aanbieder. In veel gevallen geldt er een toeslag voor uw huisdier, meer informatie hierover ziet u bij uw accommodatie of kunt u bij ons navragen. Ook de camping hanteert soms kosten voor uw huisdier, deze dient u dan nog extra aan de camping te voldoen bij aankomst op de camping.

Is de eindschoonmaak verplicht?

Deze informatie kunt u terugvinden onder het kopje “meer informatie” op onze website als u kijkt bij de door u geboekte accommodatie. Het kan zijn dat de eindschoonmaak is inbegrepen, soms dient u de eindschoonmaak zelf te doen en in andere gevallen kunt u de eindschoonmaak af kopen en laten doen. Het komt ook voor dat het verplicht is om de eindschoonmaak tegen betaling te laten verzorgen door de aanbieder.Wat men in ieder geval altijd van u verwacht is dat u, uw vuilnis afvoert naar de daarvoor bestemde verzamelpunten, uw koelkast leeg en schoon achterlaat en de vaat weer netjes schoon terugplaatst in de kastjes. Dit dient u ook te doen als u de schoonmaak afkoopt of als deze inclusief is. Twijfelt u en heeft u nog vragen, neem gerust contact met ons op!

Beschikt de accommodatie over airconditioning?

Deze informatie kunt terugvinden bij de informatie van uw accommodatie op onze website. Er zijn verschillende mogelijkheden namelijk de accommodatie beschikt niet over airconditioning, er geldt een toeslag voor het gebruik van de airconditioning (bij boeking of ter plaatse op de camping) of de airconditioning is inbegrepen bij uw reissom. Bij twijfel kunt altijd contact met ons opnemen.

Kan ik een babybedje of kinderstoel huren?

In de meeste gevallen is dit mogelijk. U vindt de informatie hierover onder het kopje “optioneel bij te boeken” onderaan de informatie met betrekking tot uw accommodatie op onze website. De kosten hiervoor kunt u hier ook terugvinden. Soms krijgt u ze gratis ter beschikking, u dient ze echter wel altijd aan te geven bij boeking, de beschikbaarheid is namelijk niet onbeperkt. Let op! Matrasjes zijn meestal niet beschikbaar als u een babybedje bij boekt.

Mag het maximaal aantal personen overschreden worden?

Dit mag nooit! Ook niet als het om een baby’tje gaat. Dit heeft vaak te maken met de regels op de camping, de veiligheid en de verzekering van de aanbieder van uw accommodatie. Het is voor uw eigen veiligheid dat hier streng op wordt toegezien. Wij hebben al vaker meegemaakt dat families geweigerd zijn op de camping of in hun accommodatie als ze toch met meer dan het toegestane aantal op de camping aankwamen.

Mag ik een bijzettentje plaatsen?

Dit is in sommige gevallen toegestaan, informeert u bij één van onze medewerk(st)ers of het is toegestaan bij de accommodatie die u heeft gereserveerd. Soms weten we dit uit ervaring en soms moeten we dit even voor u navragen. Als het is toegestaan, mag dit bijzettentje niet gebruikt worden om de maximale bezetting te overschrijden. Het bijzettentje mag (als het is toegestaan) maximaal 2 x 2 m zijn.

Kan ik mijn auto bij de accommodatie parkeren?

Dit kan in veel gevallen, maar kan lang niet altijd. In sommige gevallen dient u de auto te parkeren in de daarvoor bestemde parkeervakken in de buurt van uw accommodatie. Ook kan het zo zijn dat de camping autovrij is en dat u de auto dus op de centrale parkeerplaats van de camping dient te parkeren. Het parkeren van een tweede auto of boottrailer is veelal tegen betaling op de centrale parkeerplaats van de camping of soms zelfs buiten de camping. Reist u met twee auto’s of heeft u een trailer of aanhangwagen bij, informeer dan bij ons naar de mogelijkheden.

Kan ik een voorkeur opgeven voor een bepaalde ligging op de camping?

Bij de meeste van onze aanbieders is het mogelijk om een voorkeur op te geven. Echter niet bij allemaal. Een voorkeur blijft echter een wens kan niet worden gegarandeerd. Een enkele aanbieder biedt de mogelijkheid om een naast elkaar garantie bij te boeken. Deze kost € 30 per stacaravan en daarmee krijgt u de garantie dat u naast, tegenover of achter elkaar staat. Er staat dan nooit een stacaravan tussen de beide stacaravans. Als de naast elkaar garantie bij uw accommodatie mogelijk is, dan komt u deze tegen onder de extra’s tijdens het boekingsproces. 

Wat is de ligging van mijn accommodatie op de camping?

Wij beschikken over heel veel plattegronden waarop de accommodaties van onze partners te vinden zijn. Vraagt u er gerust naar voor of na het maken van uw reservering, we mailen de juiste plattegrond graag naar u door. De plattegronden zijn altijd onder licht voorbehoud, het komt namelijk wel eens voor, dat accommodaties worden verplaatst gedurende de wintermaanden of in het voorjaar.

Zijn dekens/dekbedden en kussens inbegrepen?

In de meeste gevallen wel, het komt echter soms voor dat deze niet inbegrepen zijn. U vindt de informatie hierover terug onder het kopje slaapkamer bij de betreffende accommodatie op onze website.

Zijn handdoeken en bedlinnen inbegrepen?

Het komt soms voor dat bedlinnen en of handdoeken zijn inbegrepen, u kunt de informatie hieromtrent terugvinden op onze website. Bij “extra’s inclusief “of bij “bij te boeken extra’s”. Het komt ook voor dat de handdoeken en of het bedlinnen niet bij te boeken zijn, u dient deze in dat geval zelf mee te nemen.

Kan ik deze extra’s ook nog ter plaatse bijboeken?

In veel gevallen is dit niet mogelijk. Om teleurstellingen te voorkomen adviseren we u de extra’s altijd vooraf bij te boeken. De voorraad van kinderbedjes, kinderstoelen, handdoeken, bedlinnen, etc. is vaak beperkt.

Kan ik Nederlandse zenders kijken als er een satelliet tv aanwezig is?

Dit is zeker niet altijd het geval. Doordat wij samen werken met veel internationale partners, kan het zijn dat er wel een satelliet televisie is, maar dat deze geen Nederlandse zenders laat zien. Daarbij komt ook nog dat er altijd een storing kan zijn, waardoor de ontvangst wordt verstoord.

Kan ik in mijn accommodatie gebruik maken van de WIFI van de camping?

Dit is heel vaak niet het geval. Tot nu toe hebben we 1 partner die een luxe stacaravan aanbiedt met een eigen wifinetwerk, behoudens storingen heeft u hier dus de beschikking over een eigen WIFI netwerk. Dit zal echter nooit de snelheid en kwaliteit zijn die u veelal thuis gewend bent. In alle andere gevallen is er meestal geen of beperkt bereik in de accommodaties. Onze ervaring is dat het wifi bereik op de camping vaak erg minimaal is, houdt u hier alstublieft rekening mee.

Wat kan ik verwachten van de matrassen in mijn accommodatie?

Verwacht nooit een kwaliteitsmatras zoals u deze misschien thuis gewend bent. Het blijft kamperen, ook al verblijft u in een luxe stacaravan of in de mooiste lodgetent, de matrassen zijn nooit zoals thuis. 

Gebruik van de accommodatie

Indien u bij aankomst schade en of verlies constateert, dient u dit ter plaatse bij uw gastheer/vrouw van de partner of, indien de accommodatie van de camping is, bij het personeel van de camping. Deze zullen ervoor zorgdragen dat de tekortkoming zo snel mogelijk wordt hersteld. U bent tijdens uw verblijf aansprakelijk voor alle verlies en/ of schade aan de accommodatie en/of inventaris. Deze zal de aanbieder van uw accommodatie op u verhalen indien van toepassing. U dient uw accommodatie met zorg en volgens bestemming te gebruiken. De gedragsregels welke door de campinghouder zijn vastgelegd dient u te respecteren. Bij overtreding van de regels, behoudt zowel de camping als de reisaanbieder zicht het recht voor de toegang tot het terrein c.q. de accommodatie te ontzeggen.

Kosten ter plaatse

Ter plaatse dient u nog een borgsom te betalen, deze krijgt u terug als u de accommodatie in goede staat achterlaat. De medewerkers ter plaatse voeren een check uit aan het einde van uw verblijf om te bepalen of u uw borg volledig retour krijgt. In sommige gevallen is de eindschoonmaak verplicht ter plaatse door u te voldoen. Informatie hierover kunt u teruglezen op onze website bij de door u geboekte accommodatie. Toeristenbelasting, dient u in bijna alle gevallen ter plaatse te voldoen, de hoogte hiervan wisselt per camping en soms zelfs per seizoen. We kunnen over de hoogte hiervan geen uitspraken doen, de lokale overheid bepaalt de hoogte van deze toeristenbelasting en voor wie deze geldt. Vaak hoeven kinderen namelijk geen toeristenbelasting te betalen. Voor sommige faciliteiten op de camping geldt een toeslag, denk daarbij bijvoorbeeld aan het gebruik van een waterfiets, de trampoline of de pingpong tafel. Met name in Kroatië dient u er rekening mee te houden dat activiteiten op de camping vaak zijn uitbesteed aan derden en daardoor worden er kosten voor in rekening gebracht. In een enkel geval dient er een entreeprijs betaald te worden voor het gebruik van het zwembad. Op grotere camping dient u vaak een camping armbandje aan te schaffen waarmee u toegang krijgt tot de diverse faciliteiten of gewoon om u zelf te kunnen  identificeren op de camping. We hebben geprobeerd om de meest voorkomende kosten ter plaatse voor u op een rij te zetten. Het kan echter voorkomen dat de campings gedurende het seizoen hun voorwaarden veranderen, wij hebben hier geen invloed op. 

Deel 10: Voor uw vertrek naar huis

TIP! Kijk uw accommodatie goed na voor vertrek

Wij adviseren u altijd goed in alle kasten te kijken en de accommodatie als hij helemaal leeg is, nogmaals goed na te kijken. Dit om te voorkomen dat er persoonlijke spullen achterblijven. Wij kunnen helaas geen spullen laten nasturen. Het is dus belangrijk dat u de accommodatie goed controleert.

Schoonmaak

Zorgt u ervoor dat u de accommodatie achterlaat zoals aangegeven door de medewerkers ter plaatse. Hiermee voorkomt u dat (een gedeelte) van uw borg wordt ingehouden. Ook als de schoonmaak is inbegrepen in uw reissom, of als u deze heeft afgekocht, wordt er wel van u verwacht dat u, uw afval afvoert, de vaat weer schoon in de kastjes terugzet en de koelkast leeg en schoon achterlaat. Het is verstandig de dag voor uw vertrek goed te checken wat er van u verwacht wordt, dit voorkomt onverwachte verrassingen.

Hoe laat kan ik vertrekken?

U dient voor een bepaalde tijd uw accommodatie te verlaten. Informatie hierover kunt u teruglezen op uw voucher en of navragen bij de medewerkers. Als u echt in de nacht of heel vroeg de camping wilt verlaten, dient u vaak de auto al buiten de camping te parkeren. Dit in verband met de regels over geluid en rust na een bepaald tijdstip. Informeert u naar de mogelijkheden bij de medewerker waar u ook bij incheckt. Bij vroeg vertrek, zal de controle van uw accommodatie pas later plaatsvinden en ontvangt u de borg terug op uw bankrekening (indien de controle geen onregelmatigheden heeft opgeleverd).

Wat gebeurt er met mijn borg?

Na controle van uw accommodatie door de medewerkers ter plaatse ontvangt u van hen de borg retour. In sommige gevallen krijgt u de borg teruggestort op uw bankrekening. Indien er geen controle kan plaats vinden ontvangt u de borg ook terug op uw bankrekening. U krijgt de borg uitsluitend retour als u de accommodatie netjes achterlaat, zoals van tevoren afgesproken met de medewerkers ter plaatse.

Kan ik nog gebruiken maken van de faciliteiten op de camping nadat ik ben uitgecheckt?

In sommige gevallen is dit mogelijk in de meeste andere helaas niet. Informeert u hierna bij de campingmedewerker ter plaatse. Als u het op voorhand wilt weten, kunnen we deze informatie voor u proberen te achterhalen. Een camping kan echter op elk moment de voorwaarden wijzigen.

Mag ik de autovrije camping met mijn auto betreden voor het inladen van mijn bagage?

In sommige gevallen is dit toegestaan. In andere gevallen is het niet mogelijk of mag het niet. De camping heeft dan vaak bagagewagentjes waarmee uw bagage gemakkelijk vervoerd kan worden.

Ik ben bagage vergeten, wat nu?

Wij adviseren u altijd goed in alle kasten te kijken en de accommodatie als hij helemaal leeg is, nogmaals goed na te kijken. Dit om te voorkomen dat er persoonlijke spullen achterblijven. Wij kunnen helaas geen spullen laten nasturen. Het is dus belangrijk dat u de accommodatie goed controleert.

Deel 11: Alweer uitkijken naar volgend jaar!

Kan ik een voorboeking maken? 

Wat fijn dat uw vakantie goed bevallen is! We zouden het leuk vinden uw positieve ervaring terug te lezen op onze Facebookpagina of op de site van Reisgraag, Trustpilot en/of Tripadvisor. En natuurlijk kunt u bij ons een voorboeking maken, heel graag zelfs. Geeft u per e-mail of telefoon uw gegevens aan ons door en wij zorgen ervoor dat wij uw voorboeking in behandeling nemen. Wat hebben we van u nodig: uw boekingsnummer van afgelopen jaar, zodat wij uw gegevens erbij kunnen zoeken, de camping en accommodatie waar u graag heen wil en de reisdata. Boekt u voor de eerste keer bij ons, dan hebben we uw persoonsgegevens nog nodig, alle namen en geboortedata van de reizigers, uw adres, e-mailadres en telefoonnummer.

Is een voorboeking een definitieve reservering? 

Nee, dat is niet het geval. Voorboekingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Zodra wij de prijzen en voorraad van onze partners doorkrijgen, nemen we de voorboekingen op volgorde van binnenkomst in behandeling. Het kan dus zijn dat de “voorraad” niet toereikend is voor het aantal voorboekingen wat we hebben ontvangen. Omdat de voorraad die we krijgen niet van tevoren 100% vast ligt, kunnen we van tevoren geen uitspraken doen over hoeveel boekingen we eventueel kunnen accepteren.

Wanneer hoor ik of mijn voorboeking kan? 

Dit wisselt per partner, de ene partner geeft ons al in oktober of november de prijzen en voorraad een andere doet dat pas in december en weer een ander is al boekbaar in augustus. Zodra we weten of we uw voorboeking wel of niet kunnen honoreren, nemen we meteen contact met u op.

Waarom moet ik 75 euro aanbetalen voor een voorboeking?

Om te voorkomen dat mensen oneindig veel voorboekingen maken, hanteren de meeste reisorganisaties een aanbetaling voor een voorboeking. Deze krijgt u uiteraard per omgaande van ons terug als uw voorboeking niet doorgaat.

Kan ik meerdere voorboekingen plaatsen?

In principe accepteren wij 1 voorboeking per familie. In heel specifieke gevallen, kunnen we hiervoor een uitzondering maken. Houdt er wel rekening mee dat we voor elke voorboeking de aanbetaling van 75 euro hanteren. Neemt u contact met ons op als u in aanmerking wilt komen voor deze uitzondering. We gaan dan overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Deel 12: Ik ben niet helemaal tevreden over mijn verblijf

Ik ben bagage vergeten, wat nu? 

Wij adviseren u altijd goed in alle kasten te kijken en de accommodatie als hij helemaal leeg is, nogmaals goed na te kijken. Dit om te voorkomen dat er persoonlijke spullen achterblijven. Wij kunnen helaas geen spullen laten nasturen. Het is dus belangrijk dat u de accommodatie goed controleert.

Ik ben net aangekomen en niet tevreden over mijn accommodatie

Wat jammer dat dit u overkomt. Het beste kunt u meteen melding maken van het ongemak bij de medewerkers ter plaatse van de aanbieder van uw accommodatie. Zij zullen alles in het werk stellen om de oorzaak van uw ontevredenheid aan te pakken. We willen immers allemaal graag dat u een onbezorgde vakantie tegemoet gaat. Komt u er niet uit met de medewerkers ter plaatse, neem dan contact op met ons kantoor. Wij zullen voor u bemiddelen bij de partner om tot een passende oplossing te komen.

Hoe kan ik een klacht indienen? 

Het is belangrijk dat u altijd ter plaatse al melding maakt van uw onvrede. De volgende stappen dient u te nemen: - meldt uw klacht bij de medewerker ter plaatse- lost dit uw probleem niet voldoende op neemt u dan contact op met ons kantoor: wij zullen voor u bemiddelen bij onze partner – kan uw klacht niet naar tevredenheid worden opgelost, vraag dan om een klachtenformulier en laat dit ondertekenen door de medewerker ter plaatse. Vervolgens dient u de klacht uiterlijk 2 maanden na thuiskomst bij ons in te dienen. Wij nemen deze in behandeling en komen hier uiterlijk binnen 1 maand op terug. Het is gelukkig nog nooit nodig geweest, maar de laatste instantie waar u de klacht aanhangig kunt maken is de Geschillencommissie reizen. Als al het voorgaande er niet voor heeft gezorgd dat uw klacht naar tevredenheid is behandeld, dan kunt u bij hen terecht.  TIP! De meeste aanbieders nemen uw klacht niet in behandeling als u ter plaatse geen melding heeft gemaakt van de onvolkomenheden. U dient de juiste stappen te doorlopen.